خواندنی های بصیر/

تکاپو برای ایجاد تحول بزرگ در صنعت فضایی

بصیر ،در گذشته راکت‌ها پس از پرتاب شدن به فضا بی‌استفاده می‌شدند و تقریبا از بین می‌رفتند. از این رو دراختیار داشتن راکت‌های قابل استفاده مجدد می‌تواند از هزینه‌های ماموریت‌های فضایی تاحدی قابل توجه بکاهد.

جف بزوس بنیانگذار شرکت آمازون شرکت فضایی‌اش،‌بلو اوریجین را با این امید تاسیس کرد که روزی بتواند از راکت نیو شپرد این شرکت برای حمل توریست‌های فضایی و رونق بخشیدن به توریسم فضایی استفاده کند.
بزوس می‌گوید یک راکت دست دوم کاملا قابل استفاده دوباره می‌تواند تحول بزرگی در صنعت فضایی ایجاد کند. به گفته وی پروازهای فضایی امروزه از بهره‌وری پایینی برخوردارند،‌درست مانند این است که هر شرکت هواپیمایی پس از هربار پرواز یکی از جت‌های ۷۴۷ خود را دور بیاندازد. در چنین شرایطی قیمت بلیط پروازها غیرقابل تصور خواهد بود.
شرکت‌های رقیب بلو‌اوریجین، مانند اسپیس ایکس ایلان ماسک و ویرجین گلکتیک نیز در تلاش هستند تا مانند این راکت فرودی عمودی داشته و پس از یکبار پرتاب دوباره قابل استفاده باشند.
برخی از راکت‌های شرکت اسپیس‌ایکس تاکنون در زمان فرود توانسته‌اند به این موفقیت دست یابند،‌اما نکته اینجاست که این راکت‌ها اصلا اتمسفر زمین را ترک نکرده‌اند. شرکت ویرجین گلکتیک ریچارد برنسون نیز در تلاش است تا سفرهای فضایی را از طریق فضاپیماهایی هواپیما گونه محقق سازد به شکلی که پس از بازگشت،‌فضاپیما روی باند فرود بیاید.
با این همه بزوس بلند‌پروازتر از حد تصور بوده و این دو شرکت را رقبای خود نمی‌داند، زیرا به گفته وی فضا مکان بزرگی است و برای همه جا به اندازه کافی دارد. بلواوریجین روز دوشنبه ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ توانست با موفقیت راکت فرامداری خود را پرتاب کرده و دوباره روی زمین فرود آورد،‌موفقیتی که زمینه تولید و استفاده از راکت‌های قابل استفاده مجدد را هموار خواهد ساخت.
راکت نیوشپرد روز دوشنبه از مرکز پرتاب بلواوریجین واقع در غرب تگزاس به فضا پرتاب شد و پس از هشت دقیقه به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری رسید و پس از آن به زمین بازگشت و در نهایت ایمنی فرودی عمودی را در منطقه پرتاب انجام داد.
راکت‌ها و کپسول‌های حامل مسافر این شرکت به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند ۶ سرنشین را به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین ببرند،‌یعنی مرز میان اتمسفر زمین و فضا؛ و سپس دوباره به زمین بازگردند و به جای سقوط، فرود آیند. در پروازهای فرامداری، راکت‌ها معمولا از چنان سرعتی برخوردار نیستند که بتوانند با نیروی جاذبه زمین مقابله کنند،‌از این رو مانند یک موشک بالستیک به اتمسفر برخورد می‌کنند.
در ماه آوریل، پرواز آزمایشی راکت نیوشپرد دیگری از شرکت بلواوریجین با شکست مواجه شد زیرا در سیستم هیدرولیکی آن نقصی بروز کرده‌بود، اما این سیستم اکنون بازطراحی شده و به پمپ پشتیبان دومی مجهز شده‌است.
بزروس می‌گوید پروازهای آزمایشی راکت‌هایش را برای دو سال دیگر ادامه خواهد داد؛ و در نهایت قصد دارد مسئولیت حمل فضانوردان و توریست‌های فضایی را به فضا به عهده بگیرد.
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا