تاثیر منازعات اخیر ایران و عربستان بر دلارهای طلای سیاه/ افزایش قیمت اخیر نفت حاصل شوک سیاسی است

بصیر،

روند نزولی شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی معضلی است که ماه هاست کشورهای صادر کننده نفت را دست به گریبان مشکلاتی کرده است.

این کاهش قیمت شدید که با توطئه نفتی عربستان برای فشار به ایران شروع شد دامن صادر کننده های نفت از جمله خود عربستان را نیز گرفت به طوری که کاهش قیمت نفت به میزان یک سوم قیمت قبلی شوک بزرگی به اقتصاد این کشورها وارد کرد.

با این وجود به نظر می رسد موضع گیری های اخیر دوکشور ایران و عربستان در مقابل یکدیگر و همچنین حوادث ۳ روز گذشته یعنی به شهادت رساندن شیخ نمر، آتش کشیدن سفارت عربستان در ایران و در نهایت قطع رابطه ایران و عربستان و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بازار نفت را در سطح بین الملل با شرایط جدیدی روبرو کرده است.

بلومبرگ اعلام کرده است پس از حوادث اخیر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت برای فروش در ماه فوریه در بازار بورس نیویورک ۱٫۲۸ دلار افزایش یافت و به بشکه ای ۳۸٫۳۲ دلار رسید. قیمت نفت خام برنت نیز برای تحویل در ماه فوریه ۱٫۱۸ دلار یا ۳٫۲ درصد رشد داشته و به قیمت بشکه‌ای ۳۸٫۴۶ دلار در بازار لندن رسیده است.

افزایش قیمت نفت حاصل شوک سیاسی است

مهدی تقوی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص افزایش قیمت نفت در روزهای گذشته به خبرنگار مرصاد گفت: افزایش قیمت نفت یک نشانه مثبت محسوب می شود که امروز در شرایط فعلی شاهد آن هستیم.

وی با بیان اینکه قیمت فعلی نفت به هیچ وجه با قیمت واقعی آن همخوانی ندارد، تصریح کرد: هر بشکه نفت امروز بایستی در حدود ۱۰۰ دلار قیمت می داشت اما شرایط به گونه دیگری رقم خورده است. حال با توجه به افزایش روز های گذشته می توان نشانه های مثبت بازار نفت را مشاهده کرد.

به گفته استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی این افزایش ناشی یک شوک در روزهای گذشته است.

وی به حوادث رخ داده در روابط ایران و عربستان اشاره و تصریح کرد: در حقیقت افزایش قیمت نفت حاصل شوک سیاسی بود که در روزهای گذشته رخ داد.

نگرانی از کاهش عرضه نفت بر افزایش قیمت موثر بود

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بر این نکته تاکید کرد که نگرانی از کاهش عرضه نفت بر افزایش قیمت موثر بود.

تقوی تصریح کرد: قیمت نفت در بازار جهانی با در نظر احتمال برخوردهای میان ایران و عربستان و اتفاق های احتمالی آینده این تغییر را داشته است.

وی تاکید کرد: بازار جهانی در این شرایط بیش بینی این را دارد که احتمال دارد در شرایط منازعه میان ایران و عربستان عرضه نفت کاهش یابد و بنابراین به تبع آن این تغییر قیمت رخ داد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا