وضعیت غایبن آزمون خبرگان مشخص شد

بصیر ،نجات الله ابراهیمیان  با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری  سه شنبه  شب  شبکه دو سیما  افزود : بر اساس قانون از این به بعد وارد مرحله  مربوط به رسیدگی دعاوی انتخاباتی شدیم و نقش نظارتی شورای نگهبان اقتضا می کند به  اعتراض  کسانی  که به رد صلاحیت ها  اعتراض دارند  رسیدگی کند  و این کار در هیات های نظارت استان  انجام می شود

سخنگوی شورای نگهبان افزود : از ۵۳۷ نفر  داوطلب  نمایندگی مجلس خبرگان بیش از ۱۰۰ نفر در آزمون  علمی شرکت نکردند .

وی گفت : همه این اشخاص محترم  هستند  و جایگاه علمی آنان نیز غیر قابل انکار است اما زمانی که قاعده ای را برای کنترل و ارزیابی شرط علمی قرار می دهیم  ناگزیریم  آن را تا آخر ادامه دهیم

ابراهیمیان با بیان اینکه اجتهاد  در امر دین موضوع حساسی است  ادامه داد : راهی عرفی تر از برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی نداشتیم  .

وی گفت: ممکن است در آینده بتوانیم شیوه های دیگری را برای ارزیابی علمی و شرط اجتهاد بیابیم اما فعلا شیوه  آزمون و مصاحبه انتخاب شده است که این روش از نظر عرفی هم  مناسب است .

سخنگوی شورای نگهبان افزود : حدود ۴۰۰ نفر یعنی ۷۳ یا ۷۴ درصد  داوطلبان  نمایندگی  مجلس خبرگان در آزمون علمی شرکت کرده اند.

ابراهیمیان گفت: برای ارزیابی صلاحیت  داوطلبان فقط نمی توانیم به پاسخ های مراجع چهار گانه اکتفا کنیم زیرا هر کدام  از آنها تنها در حیطه وظایف خود اظهار نظر می کنند .

وی ادامه داد : در هر استان  یک هیات  نظارت  و در مجموع  در کل کشور ۳۱ هیات نظارت در مدت ۷ روز  به اعتراض ها  و رد صلاحیت ها رسیدگی خواهند کرد .

ابراهیمیان اضافه کرد : هیات مرکزی  نظارت هم درباره  تایید صلاحیت شدگان و هم  رد صلاحیت شدگان  اظهار نظر می کند  و نظر خود را به فرمانداری های مربوط اعلام می کند .

وی درباره آزمون علمی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان  نیز گفت : برای شرکت در این آزمون هم از طریق رسانه ملی و هم سایت شورای نگهبان  اطلاعیه رسمی اعلام  کردیم  و نسبت به هیچکدام از داوطلبان  نمایندگی  مجلس خبرگان  دعوت مستقیم  و فردی و کتبی نداشتیم  .

ابراهیمیان افزود : علاوه بر این اطلاعیه  برای اطمینان بر اساس شماره تلفن موجود در پرونده های ثبت نامی داوطلبان  پیامکی برای آنها ارسال شد و البته آنچه که معیار ارزیابی است  همان  دعوت عمومی است و قرار نبود  دعوت  مستقیم ، فردی یا کتبی از کسی شود .

سخنگوی شورای نگهبان گفت : ۶ تا ۷ نفر از بانوان  داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان در این آزمون  علمی شرکت کردند  و پذیرش آنها  برای شرکت در این آزمون  حاوی این پیام است  که اگر شرط علمی را حاصل کند  و بقیه شرایط را نیز طی کنند می توانند  نامزد  انتخابات مجلس خبرگان  شوند  .

ابراهیمیان  افزود : انصراف از داوطلبی  بر اساس قوانین و مقررات  یک عمل تشریفاتی اداری است و صرف شرکت نکردن در آزمون  ، انصراف تلقی نمی شود زیرا  انصراف باید  در قالب تقاضای کتبی و در مواعد قانونی اعلام شود .

وی اضافه کرد : اثر شرکت نکردن  در این آزمون این است که ابزاری که  فقهای شورای نگهبان  برای کنترل علمی داوطلبان  لازم دارند  از آنها سلب می شود  و در ادامه فرآیند  به علت  عدم احراز شرط اجتهاد ، داوطلبان  نمی توانند بقیه مراحل را طی کنند  و صلاحیت آنها احراز نخواهد شد .

ابراهیمیان گفت : بر اساس قانون تشخیص  صلاحیت ها بر عهده فقهای شورای نگهبان است  اما فرآیند  و چگونگی این تشخیص  در قالب آئین نامه و قانون نیامده است و به اقتضای تعداد و توانایی های شرکت کنندگان  ، فقهای شورای نگهبان مدلی را  برای صلاحیت علمی داوطلبان طراحی می کنند که امسال برگزاری آزمون  و سپس  مصاحبه شفاهی از  قبول شدگان است.

وی افزود : قانون باید اجرا شود  حتی اگر کسانی به آن انتقاد داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان  گفت : در قوانین  ، اجازه  شرکت در انتخابات  مجلس خبرگان  به اعضای فقهای شورای نگهبان داده شده است و صرفاً به موجب مقررات  آئین نامه انتخابات خبرگان مقرر شده است  که  اعضای فقهای شورای نگهبان در استانی که  داوطلب می شوند  نباید در نظارت  و اتخاذ تصمیم  شرکت کنند و بقیه  اعضای فقیه  این کار را انجام دهند .

وی با بیان اینکه  مجبوریم  از منابع دیگر اطلاعات  از جمله تحقیقات  محلی  برای حصول یقین استفاده کنیم  افزود : مثلا برای احراز التزام  افراد به ولایت فقیه  تنها نمی توان  به استعلام  از مراجع چهارگانه اکتفا کرد بلکه  باید  از مطلعین و همچنین تحقیقات محلی کمک بگیریم .

سخنگوی شورای نگهبان  گفت : تعداد زیاد  ثبت نام  کنندگان  برای گرم شدن  تنور انتخابات  خوب است اما ارزیابی صلاحیت آنها  مشکل است زیرا مهلت های بررسی در قانون  محدود  و کم است .

ابراهیمیان افزود : قانون انتخابات نواقصی دارد اما اکنون فرصتی برای اصلاح آن  نیست  و باید همین قانون را  اجرا کرد .

وی تاکید کرد : تلاش می کنیم در همین مدت محدود  به صورت تمام وقت کار رسیدگی عادلانه را با رعایت حق الناس انجام دهیم .

ابراهیمیان گفت : اگر اسناد مسلم و اثبات کننده ای مبنی بر این باشد  که افرادی خلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران  اقدام کرده اند  و با رفتارهای خود التزام نداشتن خود را به نظام  نشان داده باشند و ملتزم  به نظام جمهوری اسلامی ایران  نباشند  در احراز صلاحیت ها دچار مشکل می شوند.

وی درباره تبلیغات زود هنگام  و غیر قانونی هم گفت : فرقی نمی کند که این تبلیغات در فضای واقعی انجام شود و یا مجازی و در هر صورت  با آنها  برخورد می شود .

ابراهیمیان درباره الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت : برگزاری انتخابات الکترونیکی حساس است و باید احتیاط و حساسیت لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فردا این موضوع را بررسی می کنیم ادامه داد : باید زمینه ها را برای انجام این کار آماده می کردیم اما اکنون فرصت کافی وجود ندارد و نگران هستیم که فرصت لازم را برای اجرایی کردن آن  در کلانشهرها نداشته  باشیم .

ابراهیمیان گفت : در بسیاری از کشورها خیلی کم پیش می آید  که فردی بدون  داشتن سوابق فعالیت های سیاسی و حزبی  تصمیم بگیرد در انتخابات شرکت کند اما در کشور ما اینگونه نیست  و باید  ضوابطی اندیشیده شود تا کسانی که  واقعا سابقه سیاسی قابل اعتنایی دارند  در عرصه انتخابات شرکت کنند .

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد : اینکه  شرط صلاحیت  داوطلبی  احراز نشود به معنای حذف این افراد نیست  بلکه آنها می توانند  با فعالیت های بیشتر سیاسی و اجتماعی  ، خود را به معتمدان و مردم بشناسانند  .

ابراهیمیان با اشاره به اینکه  صحنه انتخابات مانوری برای نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران  و حتی موثر تر از مانورهای نظامی است گفت : بدخواهان  در دور و اطراف کشورمان  کم نیستند  بنابراین باید تلاش کنیم  تا با برگزاری صحیح  انتخابات  به اقتدار نظام کمک کنیم و باید ملتزم به قانون باشیم .

وی ادامه داد : انتخابات  برای این است که بتوانیم  نقص های گذشته را جبران کنیم  و نباید  موجب شود  تا داشته های خود را از دست بدهیم .

سخنگوی شورای نگهبان گفت : در تجربه تلخ سال ۸۸ نزدیک بود  داشته های خود را از دست بدهیم .

ابراهیمیان افزود : ما در منطقه پرتلاطم هستیم اما از امنیت برخورداریم و به خاطر انتقاد کسی را مجازات  و سرش را قطع نمی کنیم  و این موضوع باید تقویت شود .

سخنگوی شورای نگهبان  با اشاره به  رسانه ها  ستون امنیت نظام هستند گفت : فرصت ها نباید تبدیل به تهدید شود  و باید ملتزم  به آخرین داوریها  بر اساس قانون شویم ولو اینکه نسبت به آن  انتقاداتی داشته باشیم .

خبرنامه دانشجویان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا