بررسی قوانین انتخاباتی در سایر کشورها/1/

مردم دانمارک نمایندگان مجلس خود را چگونه انتخاب می‌کنند؟/ ممنوعیت ورود کاندیداهای رد صلاحیت شده به انتخابات

بصیر، همزمان با فرارسیدن ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، قصد دارد تا قوانین انتخابات در برخی از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی را بررسی کند.

کشور دانمارک که از اعضای موسس ناتو و سازمان ملل است، کشوری است در شمال اروپاکه پایتخت آن کپنهاگ است.

جمعیت این کشور حدود ۵٫۵ میلیون نفر و زبان رسمی آن دانمارکی است.

زبان‌های فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلی در دانمارک رسمیت دارند و واحد پول این کشور کرون دانمارک است.

با اینکه دانمارک در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما هنوز به حوزه یورو نپیوسته‌ است.

قانون انتخابات دانمارک به سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد و درسال ۱۹۹۱ اصلاح شده است. این کشور ۱۷ حوزه انتخاباتی چند عضوی که مطابق با فرمانداری می باشد دارد و به ۱۰۳ حوزه نامزدی تفکیک و تقسیم شده است .

 سیستم رای گیری :

رای گیری در کشور دانمارک مستقیم است و سیستم انتخاباتی به‌صورت نمایندگی تناسبی است.

هر رای دهنده می تواند با یک رای مشخص به یک کاندیدا رای دهد و یک رای برای شخص دیگری در لیست حزبی دارد . فرد می‌تواند به هریک از کاندیداها یا احزاب حوزه انتخابیه‌اش رای دهد و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد .

 شرایط رأی دهندگان :

  1. ۱۸ سال
  2. شهروند دانمارک
  3. اقامت دائمی در دانمارک

 اشخاصی که براساس قوانین کشور دانمارک فاقد صلاحیت شناخته شده‌ باشند یا دارای هریک از شرایط دهندگان نباشند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

شرایط کاندیدا :

کاندیداهای مجلس دانمارک علاوه بر اینکه باید کلیه شرایط رای‌دهندگان را داشته باشند، نباید محکوم به یک عملی باشند که از دیدگاه عرف و عموم جامعه نالایق برای عضو مجلس محسوب شود.

نامزدهای انتخاباتی در دانمارک می‌توانند به صورت مستقل یا حزبی در انتخابات شرکت کنند، لیست احزاب شرکت کننده در انتخابات باید حداقل ۱۸ روز قبل از انتخابات ارائه شود و نامزدهای مستقل باید تایید حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از اعضای حوزه انتخابیه خود را اخذ کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا