عملکرد خیره‌کننده همه‌کاره تیم امید+آمار

بصیر ،اگر بازی سوم و آخر تیم‌ملی کشورمان در مرحله گروهی رقابت‌های زیر ٢٣‌سال آسیا مقابل چین را دیده باشید، قطعا ستاره‌ای به نام مهدی ترابی را تحسین کرده‌اید. ستاره تهاجمی تیم‌ملی بزرگسالان و تیم امید در همه بازی‌های تیم ما در رقابت‌های مورد اشاره یک سر و گردن از بقیه بهتر نشان می‌دهد. نه فقط صرف دیدن و حس‌کردن، بلکه نکات آماری هم بر عملکرد این ستاره جوان مهر تأیید می‌‎زند.

بهترین میانگین‌ها

تیم‌ملی کشورمان در بازی مقابل چین، ٤٦‌درصد موقعیت‌ها و حملات بازی را خلق کرد که ٢٣‌درصد این موقعیت‌ها با پاس مستقیم یا دخالت ترابی به ثبت رسید. این بازیکن سرعتی با استفاده از سرعت خود خیلی خوب در کناره‌ها پشت‌سر مهاجمان پابه توپ می‌شود و برای هم‌تیمی‌هایش فرصت به وجود می‌آورد. سهم او از موقعیت‌های خطرناک ایران در ٣ بازی، عدد ٦ را نشان می‌دهد. اگر صرفا نخواهیم پاس گل را اصلی‌ترین عامل گلسازی نام ببریم، قطعا نقش ترابی را ویژه‌تر هم می‌یابیم. او که در دقیقه ٤٨ بازی با چین، سرانجام نخستین گلش را در این رقابت‌ها به ثمر رساند به لحاظ تایمینگ پاسکاری هم یک شاهکار را به نمایش گذاشته است. ستاره جدید فوتبال ما همان‌طور که قبلا در رده بزرگسالان نشان داده بود، دقیقا می‌داند چه زمانی استارت هم‌تیمی‌هایش شکل می‌گیرد. حتی اگر بازی‌های تیم‌ملی را ندیده باشید، وقتی آمار ٦٥‌درصد پاس اول سالم او را می‌بینید، حدس می‌زنید درجریان رقابت چه شاهکاری رقم می‌خورد!

پشت صحنه

ترابی یک بازیکن آزاد است و مربیان تیم‌ملی با هوشیاری، پست خاصی برایش تعریف نکردند تا مبادا خلاقیت‌هایش در بندهای تاکتیکی از یاد برود. با این حال ترابی، پست آرمانی خود را خط حمله یا حداقل بازی در کانال‌های کناری فاز تهاجمی می‌داند. او به دلیل برخورداری از تکنیک بالا، معمولا حریف را ملزم به ایجاد برتری عددی در خط دفاعی‌اش می‌کند و در این حالت از تراکم بازیکنان در سایر پست‌های مهم تهاجمی، هنگام ضدحمله کاسته می‌شود. چنین شرایطی، راه را برای بازیکن میانه میدان و درون محوطه جریمه باز می‌کند. شاید بازی او در برخی مقاطع، آنچنان باید مورد توجه قرار نگیرد اما به راستی مغز متفکر تیمی است که امید ما برای شکستن طلسم ٤٠ساله حضور در المپیک محسوب می‌شود.

نقاط ضعف

ترابی از همان روزهای بازی برای تیم بزرگسالان ایران، نشان داد یک بازیکن سرعتی است؛ از آن دست بازیکنانی که وقف کارهای تهاجمی می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان توقع حضور درکارهای دفاعی و نبردهای تن به تن درهنگام کشیده شدن جریان بازی به فاز قدرتی را از او داشت. آخرین ساخته مرغوب مجید جلالی، اگر کمی قدرت دفاعی داشت، با توجه به سرعت فراوانش می‌توانست هنگام ضدحملات رقیب، خیلی خوب برگردد و به دفاع تیم کمک کند. تیم‌ملی کشورمان در ٣ بازی مرحله گروهی مقابل هر ٣ تیم سوریه، قطر و چین به لحاظ دفاعی مشکل داشت. هرچند همراه قطر کمتر از ٢ تیم حذف شده، گروه گل دریافت کردیم اما به گفته کارشناسان در سازمان دفاعی و ساماندهی امور تدافعی ضعف‌های عمده‌ای داریم؛ ضعفی که با وجود ترابی در خط حمله احساس نمی‌شود.

فاکتور سرعت

از نکات جذاب بازی این جوان بااستعداد، سرعت اوست. ترابی ٢١ساله متولد اشتهارد در سایپا با سرعتش همه را مجذوب کرد؛ کاری که در تیم امید هم انجام می‌دهد و به‌طور کلی، حضور بازیکن سرعتی درکناره‌ها به نوعی تعیین‌کننده اهداف تاکتیک‌های لحظه‌ای هر تیمی است. به هرحال ترابی جوان فعلا یک‌تنه بار تیم‌ امید را به دوش می‌کشد و بی‌چون وچرا، ستاره ماست. امیدواریم این ستاره با کمک هم‌تیمی‌هایش در آسمان ریودوژانیرو هم مجال درخشش بیابد.

خبرگزاری دانشجو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا