خواندنی‌های بصیرنیوز/

فارسی چندمین زبان پرمخاطب ویکی پدیاست؟+نمودار

بصیر، دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا نموداری منتشر کرده که در آن به پرکاربردترین زبان های مورد استفاده در ویکی پدیا اشاره شده است.

بر مبنای این نمودار، مراجعه کنندگان با بازدید ۹۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون صفحه از ویکی پدیا به زبان انگلیسی، این زبان را در صدر پرکاربردترین زبان های ویکی پدیا قرار داده است.

ویکی‌پدیا (به انگلیسی: Wikipedia) یک دانشنامه اینترنتی چندزبانه با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند. نام ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌های ویکی (وب‌گاه مشارکتی) و انسیکلوپدیا (دانشنامه یا دائرةالمعارف) گرفته شده است. هدف ویکی‌پدیا آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامه آزاد به تمامی زبان‌های زنده ی دنیاست.
ویکی‌پدیا از پایان آوریل ۲۰۰۷ تاکنون، یکی از ۱۰ وب‌گاه برتر جهان از لحاظ شمار بازدیدکنندگان بوده است که بیش از نیمی از بازدیدها به ویکی‌پدیای انگلیسی مربوط می‌شود.
در میان تمام زبان‌های ویکی‌پدیا تا دسامبر ۲۰۱۵ (آذر ۱۳۹۴) بیش از ۱۴۱ میلیون صفحه وجود دارد که بیش از سی‌وهفت میلیون عدد از آن‌ها مقاله است.
بر مبنای نمودار منتشر شده، بیشترین صفحات بازدیدشده پس از زبان انگلیسی به زبان های ژاپنی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، فرانسوی، ایتالیایی، چینی، پرتغالی، لهستانی، هلندی، ترکی، عربی، اندونزیایی، سوئدی، کره ای، فارسی، چکی، فنلاندی و اوکراینی. در این میان در سال ۲۰۱۵ قریب به ۹۰۰ میلیون صفحه فارسی در ویکی پدیا بازدید شده است.
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا