مطالبات پرستاران تامین اجتماعی به کجا رسید؟

بصیر،جواد توکلی در خصوص انتقاد پرستاران بیمارستان‌های تامین اجتماعی به عدم تعهد سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت به موقع مطالبات آنها گفت: قانون ارتقای بهره وری از سال ۸۸ برای تمام بیمارستان‌ها اعم از خصوصی و دولتی و خیریه و تامین اجتماعی ابلاغ شد. بیمارستان‌های دولتی از اواخرسال ۹۰ آن را اجرا کردند، ولی سازمان تامین اجتماعی آن را عملی نکرد . در همین سال نیز قرار بود حقوق کارمندان دولت با ۲۰ درصد افزایش پرداخت شود، ولی تامین اجتماعی به بهانه نداشتن بودجه ، آن را به صورت ۱۰ درصدی پرداخت کرد. در نتیجه ما در سال ۹۲ به دیوان عدالت اداری برای این دو موضوع شکایت کردیم.

وی افزود: حکم افزایش درصد حقوق کارمندان، به این علت که به همه کارکنان قابل پرداخت است بدون اعتراض سازمان، اجرا شد. اما بعد از انتقاد پرستاران نسبت به عدم اجرای قانون ارتقای بهروه‌وری، تامین اجتماعی به حکم اولیه دیوان عدالت اداری اعتراض کرد. دوسال نیز طول کشید که دیوان عدالت اداری حکم اصلی را به نفع پرستاران اعلام کند.

توکلی با اشاره به تاخیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت معوقه قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران و همچنین احتساب آن با ارزش پولی سال ۸۸، ادامه داد: آخرین حکم دراین خصوص، اواسط سال ۹۴ ابلاغ شد ولی هنوز پرداخت نشده است. قرار است این معوقات را طبق احکام حقوقی همان سال پرداخت کنند که با امروز تفاوت زیادی دارد، درحالی که چند سال از این قانون گذشته و ارزش این پول کم شده است.

به گفته عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد، در حالی که قرار است معوقات قانون ارتقای بهره‌وری طبق احکام حقوقی سال ۸۸ پرداخت شود، اما سازمان تامین اجتماعی مطالبات خود از پرستاران، مثل پرداختی بیمه سربازی و طرح نیروی انسانی را با آخرین حکم حقوقی کسر می‌کند.

وی ادامه داد: این اتفاق با ابلاغیه داخلی قابل رفع است، اما اراده‌ای برای پرداخت آن نیست. ما در طرح تحول نظام سلامت شاهد افزایش ۲.۵ برابری ضریب “K” پزشکان بودیم ولی پرداختی پرستاران در نظر گرفته نشد. در کتاب ارزشگذاری خدمات نسبی، به حدود ۲۵۰ خدمت پرستاری مثل زدن بخیه و سوند ادراری و آنژیوکت و…اشاره شده است ولی هزینه آن با این عنوان که تحت نظر پزشک است، به آنها داده می‌شود.

توکلی در ادامه با اشاره به قانون برزمین مانده تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از سال ۸۶ تصویب شده ولی تا امروز اجرایی نشده است، تصریح کرد: این قانون نیز یکی دیگر از مطالبات ما است. با اجرای طرح تحول، مراجعه بیماران و ضریب اشغال تخت در بیمارستان‌ها از جمله تامین اجتماعی به طور قابل توجهی افزایش یافت که باعث افزایش کار و شیفت پرستاران شد. در صورتی که نیروی جدید اضافه نشد و افزایش حقوقی صورت نگرفت.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد، ضمن بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به انتقادات پرستاران اعلام کرد که “کارانه” و “پرکیس” آنها سه برابر می‌شود، اظهار کرد: قرار بود کارانه‌ پرستاران شاغل در مراکز درمانی این سازمان تا سه برابر افزایش یابد، ولی تنها حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به رده‌های پرستاری مختلف پرداخت شده است. یکی دیگر از مواردی که پرستاران با آن موافق نیستند، طرح داخلی سازمان به نام انگیزشی است. طبق فرمول این طرح، از ۱۰۰ درصد پرسنل فقط ۳۰ درصد نمره ۱۰۰ می‌گیرند. ۴۰ درصد دیگر باید بین ۱۰۰ تا ۹۰ و ۳۰ درصد باقی مانده باید نمره زیر ۹۰ بگیرند.

الف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا