اگروتوریسم؛ دریچه‌ای نو به اقتصاد روستایی مازندران

بصیر،صنعت گردشگری با درآمد سالانه حدود یک‌هزار میلیارد دلار در جهان، از صنایع پاکی است که به‌خوبی با صنایعی نظیر نفت و خودروسازی رقابت می‌کند.

امروزه گردشگری روستایی و به‌تبع آن اگروتوریسم تا به آن اندازه اهمیت یافته است که در برخی موارد رقیب کشاورزی نیز قلمداد می‌شود که این به معنای حذف دیگری نیست بلکه در بسیاری از موارد کشاورزی و توریسم می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از اگروتوریسم است که گردشگران در کنار خانواده‌های روستایی با فعالیت‌های کشاورزی، زندگی در کشتزارها و مناطق کشاورزی آنان آشنا می‌شوند که در این شیوه گردشگران بدون ایجاد پیامدهای منفی روی اکوسیستم مناطق میزبان با فعالیت‌های سنتی کشاورزی در تعامل بوده و یا در آن مشارکت می‌کنند.

صنعت اگروتوریسم می‌تواند یکی از موتورهای محرک توسعه استان باشد و سرمایه لازم را برای انجام طرح‌های اقتصادی و بهسازی ساختار شهری، روستایی و زیست‌محیطی استان فراهم کند.

دلاور حیدرپور درباره گردشگری کشاورزی گفت: این نوع گردشگری به‌دلیل دارا بودن مزایای بی‌شماری مانند استفاده از محصولات تازه باغی، آسایش به‌دور از زندگی ماشینی، احیای ظرفیت‌های کشاورزی سنتی، فعال نگه داشتن مزرعه‌های کوچک و قدیمی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، درآمد‌زایی مناسب و ایجاد نگرش فلاحت در فراغت مورد توجه بسیاری از دولت‌مردان و گردشگران قرار گرفته‌ است.

* بهره‌برداری از توریسم نوپای کشاورزی وارد فاز جدیدی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اکنون بهره‌برداری از توریسم نوپای کشاورزی وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های خود شده است، گفت: به‌عنوان نمونه در ایران برگزاری جشنواره گلاب‌گیری در کاشان طی سال‌های گذشته، توریسم کاشان را با تحولاتی روبه‌رو کرده است و این جشنواره توانست تعداد زیادی از گردشگران خارجی را به‌سمت این شهرستان هدایت کند و این امر سبب شد تا دست‌اندرکاران جشنواره این جشن را هر سال باشکوه‌تر از گذشته برگزار کنند.

وی ادامه داد: توجیه اقتصادی کشاورزی در زمین‌های کوچک با شکل‌گیری توریسم کشاورزی افزایش قابل توجهی دارد.

حیدرپور با بیان اینکه حفظ آداب و رسوم و فرهنگ بومی و تشویق به گسترش گردشگری کشاورزی جاذبه برای توریست به همراه دارد، گفت: وجود مزارع سرسبز برنج، انواع باغات و مزارع گل و گیاهان زینتی منظره بی‌نظیری از خلقت الهی و سامان بخشیدن به این فعالیت‌ها و تولید ثروت از اقدامات پسندیده‌ای است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری کشاورزی سبب حفظ بافت سنتی و تاریخی از طریق طراحی ویلاهایی با اسلوب معماری روستایی و امکان تأمین هزینه ساخت ویلاهای کشاورزی برای توریست‌ها با سرمایه‌های اندک روستائیان و هزینه کمتر کمپ‌ها و محل‌های استقرار توریست در روستاها در مقایسه با توریسم شهرها می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: امکان استفاده از ویلاهای کشاورزی توسط توریست‌های طبقه متوسط ایران در بخش توریسم داخلی می‌تواند از جمعیت عظیم طبقه متوسط کسب درآمد کند.

این مسئول اظهار کرد: عرضه بی‌واسطه محصولات کشاورزی به توریست و بازارسازی، بازاریابی در آینده و استفاده از این محصولات در غذاهای محلی می‌تواند بهترین راه تبلیغ این محصولات باشد و حمایت از این فعالیت‌ها و در اختیار قرار دادن تسهیلات با بهره مناسب اقدام موثری در شکل‌گیری تقویت و توسعه اگروتوریسم دارد.

* زیبایی مازندران با حفظ طبیعت آن ماندگار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: زیبایی مازندران با حفظ طبیعت آن ماندگار است و حذف تدریجی مزارع سرسبز و باغ‌ها زیبا و بی‌نظیر به‌طور حتم مواهب طبیعی را از مازندران می‌گیرد و همانند سایر استان‌ها می‌شود که امیدواریم شاهد آن روز نباشیم و شاهد روزی باشیم که شایستگی حفظ این مناظر زیبا و مواهب طبیعی که میراث کهن استان است باشیم و سرسبزتر از گذشته پاسدار مازندران باشیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره اینکه چرا گردشگری روستایی به‌وجود آمد و دارای اهمیت است، گفت: در دنیایی که مدرن شده و عصر تکنولوژی است، به ظاهر آسایش و راحتی به‌وجود آمده اما زندگی ماشینی آسایش و راحتی را انسان‌ها گرفته است و برای به‌دست آوردن آرامش می‌توان سفر را به افراد پیشنهاد کرد.

مهران حسنی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌های گردشگری در مازندران وجود دارد، ادامه داد: آرامش، سکوت و برخورداری از جاذبه‌های گردشگری فراوانی در روستا‌ها وجود دارد که می‌توان گردشگران و مردم را به‌سمت روستا‌ها سوق داد و گردشگری روستایی را معنا بخشید.

وی یادآور شد: با‌توجه به شلوغی شهر‌ها و نیاز شهر‌نشینان به آرامش، گردشگری روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است و لازمه رونق این بخش از گردشگری نیازمند امکانات اولیه متناسب با بافت، فرهنگ، آداب و رسوم روستا است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌ها، صنایع دستی، محصولات کشاورزی و آداب و رسوم از جمله مواردی است که یک روستا را تبدیل به مقصد سفر برای گردشگران و مسافران می‌کند.

این مسئول افزود: گردشگری کشاورزی می‌تواند به اقتصاد جوامع محلی کمک کند چرا که روستا را از حالت تک‌محصولی به محلی برای درآمد اقتصادی تبدیل می‌کند.

* تورهای گردشگری در روستا صرفه اقتصادی به همراه دارد

حسنی با اشاره به اینکه تورهای گردشگری در روستا‌ها می‌تواند صرفه اقتصادی خوبی را برای روستا‌ها به‌دنبال داشته باشد، گفت: مازندران دارای ۳ هزار روستا است که اغلب روستا‌ها در بافت گردشگری روستا‌یی قرار دارند.

وی به تعداد گردشگران مقیم در روستا‌های مازندران در تعطیلات نوروز امسال اشاره کرد و ادامه داد: طی این مدت بیش از ۲ میلیون نفرشب اقامت در روستاها اسکان داشتند که با‌توجه به تجربه اولی که بوده آمار قابل قبولی است.

استان مازندران به‌دلیل دارا بودن شرایط ویژه اقلیمی، آب و هوای مناسب و خاک حاصل‌خیز ظرفیت‌های فراوانی در زمینه گردشگری کشاورزی دارد، چراکه بیش از ۳ هزار روستای مازندران در مناطق مختلف کوهستانی و جلگه‌ای پراکنده هستند و ظرفیت‌های فراوانی برای تولید انواع محصولات کشاورزی دارند که خود عامل مهمی در جذب گردشگران طبیعت است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا